امت وسط

کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس

امت وسط

کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس

مجموعه ای از نوشتارهای بنده که برداشت اینجانب از مسائل، با رویکرد اسلامی است
امید است که مورد توجه دوستان قرار گیرد و با انتقادات خود باعث پیشرفت مسائل مطرح شده و نظرات اینجاب شوید.

چرا باید اموال ایران را آزاد کنند؟(1)

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

چند وقتی است تقریبا تمامی مردم ایران درگیر پیگیری خبر هایی از مهمترین رویداد دستگاه دیپلماسی کشور هستند که این موضوع ذهن بسیاری از آن ها را مشغول به خود کرده است. فارغ از اینکه هر جناحی تمایل به چه نوع مذاکره یا گرایش به استراتزی خاصی داشته باشد اکثریت مردم بی صبرانه انتظار روشن شدن تکلیف را دارندو و این سوال مکرر تکرار می شود که چه زمانی این مذاکرات به پایان می رسد و ما قادر به استیفای حقوق خود خواهیم بود؟

یادداشتی که در ادامه می آید قصد گرایش به جریانی خاص یا تحلیل اینکه توافقات قبلی چگونه بوده است یا اینکه چرا اینقدر این مذاکرات بر خلاف مذاکرات قبلی( با این که کشور در آن زمان در التهاب بیشتری بود) در اذهان مردم پر رنگ شده است، ندارد بلکه با یک نگاهی به جهان بینی اسلامی سعی در تحلیل رفتار طرف مقابل(5+1:آمریکا و دوستان! ، چین و روسیه) داریم.

برای شروع نگاهی داریم به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری که در این کتاب وی به بررسی مبانی اخلاق در نظریات غربی و اسلامی پرداخته اند.

((نظریه دیگرى هست که امثال برتراند راسل این نظریه را تعقیب مى‏کنند. اینها چون مادى مسلک هستند و هم درباره جهان، مادى فکر مى‏کنند و هم انسان را یک موجود مادى مى‏دانند، مى‏گویند: این حرفها که غایت فعلْ غیر باشد، احساسات غیردوستانه، اینها دروغ است، تعارف است. هیچ وقت آدم احساسات غیردوستانه ندارد، هرکسى فقط خودش را مى‏خواهد. هیچ وقت نمى‏شود که انسان غایتش از فعل، کس دیگر باشد و بخواهد هدف را خیر کس دیگر قرار بدهد. کانت گفته است:

وجدان اخلاقى. ما اصلًا وجدان اخلاقى نداریم. [یا گفته است:] احساس تکلیف.احساس تکلیفى وجود ندارد. اصلًا وجدان دروغ است. آن دیگرى گفته: زیبایى فعل. ما زیبایى و نازیبایى در فعل نمى‏فهمیم. آن یکى گفته: زیبایى روح. ما روح زیبا و نازیبا سرمان نمى‏شود. آن یکى گفته: عقل مجرد و روح مجرد. اصلًا به روح مجرد قائل نیستم. مى‏گوییم: پس آیا به اخلاق قائل هستى یا نه؟ مى‏گوید: بله، من به اخلاق هم قائل هستم (چون نمى‏شود کسى منکر اخلاق بشود). مى‏گوییم: پس اخلاق را بر چه اساسى توجیه مى‏کنى؟ و اتفاقاً خودش از علمدارهاى اخلاق است و عده‏اى گول حرفهایش را خورده‏اند و او را آدم انسان دوستى مى‏دانند، و من مکررگفته‏ام: این آدم فلسفه‏اش برخلاف شعارهایش است، شعار انسان دوستى مى‏دهد و در فلسفه خودش بر ضد انسان دوستى حرف مى‏زند. اصلًا انسان دوستى در فلسفه راسل دروغ محض است. مى‏گوییم: اخلاق چیست؟ مى‏گوید: اخلاق ترکیبى است از هوشیارى و دوراندیشى با نفع طلبى. تمام مکتبهاى اخلاقى، نفع طلبى را بر ضد اخلاق مى‏دانند الّا [مکتب اخلاقى‏] راسل که مى‏گوید: اخلاق را باید از نفع طلبى درست کرد، منتها نفع طلبى هوشیارانه و دوراندیشانه. اینکه انسان بخواهد منافع خودش را با دوراندیشى تأمین کند، مى‏شود اخلاق. چطور؟

مى‏گوید: شک نیست که عقل در خدمت طبیعت انسان است، عقل یک چراغ است براى انسان. چراغ در اختیار آن کسى است که آن را در دست دارد. به هر طرف که بخواهد برود فرمان مى‏دهد، چراغ از آن طرف مى‏رود و راهش را روشن مى‏کند. انسان عقلش را در خدمت منفعت خودش قرار مى‏دهد. عقل در خدمت منافع انسان است. ولى شعاع عقل انسان باید خیلى وسیع باشد و ضعیف نباشد که فقط جلو پایش را ببیند. اگر بخواهد جلو پایش را ببیند منفعت پرست مى‏شود، فردپرست مى‏شود، خودپرست مى‏شود. لزومى ندارد که ما با خودپرستى و منفعت پرستى مبارزه بکنیم. ما مى‏گوییم منفعت پرست باش ولى دوراندیش هم باش، هوشیار باش، شعاع عقلت را طولانى‏تر کن، یعنى توجه به عکس العمل‏هاى کار خودت داشته باش. اگر شعاع دوراندیشى [طویل‏] باشد، آنوقت منفعت فردى با منفعت اجتماعى و مصلحت اجتماعى تطبیق مى‏کند و هماهنگ مى‏گردد، مى‏شود اخلاق. یک مثال ذکر مى‏کند، مى‏گوید: فرض کنید من مى‏بینم همسایه‏ام یک گاو شیرده خوبى دارد. شک ندارد که در ابتدا منفعت جویى من حکم مى‏کند که گاو همسایه را بدزدم. این خیلى طبیعى است براى انسان. ولى عقل دارم، هوشیارى دارم، مى‏دانم که این کار بدون عکس العمل نیست. من اگر گاو همسایه را بدزدم، همسایه هم فردا مى‏آید گاو من را مى‏دزدد، و من که مى‏خواستم به یک منفعتى برسم مى‏بینم اگر به منافع دیگران تجاوز کنم دیگران هم به منافع من تجاوز مى‏کنند، پس مى‏گویم مصلحت این است که نه من و نه تو.))[1]

باز هم می گوید:

((مسئله اخلاق در میان بشر همین است و همین، [و حرفهایى از قبیل‏] احساسات نوع دوستانه، هدفْ انسانهاى دیگر باشند، روح مجرد، عقل مجرد و احساس تکلیف [بى معنى است.] یک آدم مادى [غیر از این‏] فکر نمى‏کند که دنیا، دنیاى مادیت است و انسان هم یک موجود مادى است. انسان جز دنبال منفعت‏ خودش نمى‏رود. فقط باید هوشیارى‏اش زیادتر باشد، و در این صورت مى‏بیند که اگر بخواهد به حقوق دیگران تجاوز کند عکس العملش تجاوز دیگران است.کلوخ انداز را پاداش، سنگ است. یک کلوخ که انداختم، صد تا سنگ باید بخورم.
بعد مى‏آیم مؤدب مثل بچه آدم سر جاى خودم مى‏نشینم.))[2]

تحلیل این مسئله و آثار و پیامد های آن را شهید مطهری در صفحات بعدی کتاب روشن میسازد که خلاصه آن به این صورت است که این نظریه نه تنها یک نظریه اخلاقی نیست بلکه یک نظریه ضد اخلاق است. برای مثال پیامد آن اینست که اگر شما توانایی این را پیدا کردید و مطمئن شدید که اگر گاو همسایه خود را بدزدید همسایه قادر به صدمه زدن به شما نباشد در اینصورت شما مانعی برای دزدیدن گاو همسایه ندارید.

اگر شما این مسئله به نظام به بین الملل گسترش بدهید به چه صورت خواهد شد؟ برای مثال ما تا وقتی از منابع سایر کشور ها دزدی نمی کنیم که آن ها بتوانند با زور و قدرت منابع خود را از ما باز پس گیرند! پس اگر زور ما به جایی رسید که توانستیم به گونه ای از آن ها بدزدیم که توان جلوگیری آن را نداشته باشند ما حق داریم بدزدیم.

به اصل مسئله بر میگردیم موضوع مذاکرات آن گونه ای که طرف ایرانی ادعا میکند به اینصورت است که ما می خواهیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم! برتراند راسل برای غربی ها حکم پیامبر را دارد برای ما!(البته آن ها به دستورات پیامبرشان بیش از ما توجه دارند!)

با یک حساب منطقی ساده سوالی اینجا پیش می آید: چرا باید حدود 30000000000دلار اموال ایران را آزاد کنند؟ وقتی ما هیچگونه تهدیدی در صورت آزاد نکردن اموال برای آن ها نداریم؟



[1] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى    ج‏22    483

 

[2] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏22، ص: 485

نظرات (۱)

  • میلاد موحدیان
  • سلام برادر 
    جانا سخن از زبان ما می گویی
    این مطلب رو حافظ هم تو قرن8 می فهمید،بعضی از رجال سیاسی ما تو قرن15 هم نمی فهمند:
    پیر پیمانه کش ما که روانش خوش باد
    گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
    دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل 
    مرد یزدان شو و ایمن گذر از اهرمنان
    آرایه ها:
    پیر پیمانه کش تلمیح به امام خمینی
    پیمان شکنان:آمریکا و دوستان
    دامن دوست کنایه از تکیه به ظرفیت های درونی و اقتصاد مقاومتی
    اهرمنان:5+1
    پاسخ:
    سلام
    ان شاء الله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی