امت وسط

کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس

امت وسط

کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس

مجموعه ای از نوشتارهای بنده که برداشت اینجانب از مسائل، با رویکرد اسلامی است
امید است که مورد توجه دوستان قرار گیرد و با انتقادات خود باعث پیشرفت مسائل مطرح شده و نظرات اینجاب شوید.

جامعه و تاریخ

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مسائل مبنایی ای که در جامعه شناسی وجود دارد گاهی رنگ و بوی فلسفی به خود میگیرد و لابد لکل علم فلسفة و این امر سبب شده است که اندیشمندان اسلامی به تبیین نظرات خود درباره ی مسائل نوینی که بیشتر غربی ها با آن دست و پنجه نرم می کرده اند والبته گروهی نیز در داخل کشور های اسلامی به آن ها تمسک جسته ،و آن ها را دستمایه هدف های مشروع و نامشروع خود می‌ساختند، بپردازند.

از مهم ترین مسائلی که وارد علوم غربی شد مسئله اجتماع انسان ها و نسبت هایی که در این اجتماع بین افراد به وجود می آید بود. انسان موجودی بسیار پیچیده است که این پیچیدگی در حوزه ی اجتماع و در روابطش با سایرین بیشتر می شود. از حوزه ی جبر واختیار گرفته تا کنش های متقابل در جامعه تا قوانین اجتماعی و حکومت.

از اوایل دهه 1320 اندیشه های مارکس به صورت نظام مند وارد کشور ما شد و حزب توده را به وجود آورد. از مهمترین بخش های اندیشه ی این اندیشمند بزرگ نظرات وی درباره ی اصالت اجتماع فلسفه تاریخ است. از همان سال ها اندیشمندان اسلامی شروع به نقد نظرات مارکس کرده وعده ای نیز به اندیشه های این دانشمند گرویدند و سعی در تفسیر آیات قرآن و احادیث به نفع نظریات وی شدند. از جمله معروفترین و بزرگترین این نظریه پردازان شهید مطهری است که عمرش را صرف مبارزه با این گروه التقاطی کرد و دست آخر هم در همین راه شهید شدو وی در جلد پنجم از مجموعه جهان بینی اسلامی سعی در تبیین نظرات اسلام با رویکرد پاسخ به شبهات گرو ه های معاند دارد.مرحمو م مطهری در کتاب خود قائل به نظریه اصالت اجتماع است در عین اینکه اصالت فرد را نیز رد نمی کند فلسفه تاریخ و تکامل اجتماعی نیز از دیگر مسائلی است که آیت الله مطهری سخت بر آن ها تاکید می‌ورزد و قائل به نظریه ی دوری تکاملی تاریخ است اما آیت الله مصباح در کتاب جامعه و تاریخ خود تمامی اندیشمندان نظریه اصالت اجتماع را سخت در اشتباه می بیند و سعی در بیین مفاهیم فلسفی اصالت دارد و این دانشمند قائل به وجو اصالت برای اجتماع نیست و تاریخ را نیز به هیچ وجه دارای فلسفه حتمی نمی داند که مجبور به تکامل بوده باشد بلکه برای تارخ سیر قهقرایی نیز در نظر می گیرد.البته رنگ و بوی فلسفی این بخش از کتاب زیاد است و خواننده باید آشنایی ولو اجمالی با فلسفه داشت باشد.

نویسنده در فصل های مختلف کتاب ابتدا به مباحث مختلف دانشمندان غربی در حوزه ی مورد نظر میپردازد سپس با نقد نظریات آن ها سعی در روشن ساختن نظر اسلام دارد.

علاوه بر بحث های مذکور این کتاب شامل چند بخش دیگر است. تفاوت ها و تاثیر آن ها در زندگی ، که کمی رنگ حقوق اسلامی نیز پیدا کرده است، نهاد های اجتماعی بحران های اجتماعی که ، مربوط به نظریات مختلف انقلاب، رهبری ، در این فصل بیشتر به اوصاف رهبری شایسته پرداخته است،و سنت های الهی درتدبیر جوامع.

به هر حال کتاب مفیدی بود از نظر پرداختن به مباحث جدید و برای آسنایی با رویکرد تفسیری حضرت مصباح یزدی.

آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

آرش مقصودی 17/07/1393

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۷/۱۷
  • ۵۳۱ نمایش
  • آرش مقصودی

دانشجو نمونه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی